שואבים את החיים מים המלח

מפעלי ים המלח יצאו לאחרונה בקמפיין מרתיח תחת הכותרת "מזרימים חיים לים המלח" - מי שפספס מוזמן לצפות בסרטון:



ע"פ הנרטיב של מפעלי ים המלח - המוביל הארצי הרשע "גונב" לים המלח את המים ואילו חברת מפעלי ים המלח "מצילה" אותו מהתייבשות - איך? ע"י הזרמת מים מהאגן הצפוני לאגן הדרומי!
אז כן רבותי, מפעלי ים המלח מצאו את נוסחת הקסם הסודית לשכפול מים - מעבירים אותם ממקום למקום!
אפשר לעצור את הקמת מתקן ההתפלה באשקלון! רק צריך להזרים את מי הכנרת ל"אגן הדרומי" שלה, והופ! הכנרת תישאר מלאה, ואת מי השתיה שלנו נשאב מה"אגן הדרומי".

אני לא יודע מה מרגיז אותי יותר - החוצפה של מפעלי ים המלח בניסיונם למתג עצמם כ"מצילי" הים, ועוד באימתלה מטופשת שכזו. או האפשרות שהישראלי הממוצע עשוי לבלוע את הלוקש הזו בתאבון.

צריך רק לצפות בפרסומת הזו ללא קריינות כדי להבין מה מתרחש באמת: מפעלי ים המלח מייבשים את המעט שנותר מהפלא הטבעי הזה לאחר שסיימנו לשתות את מקורותיו - ובמקום לדאוג לשימור הטבע, דואגים לשימור האינטרסטים של בעלי המלונות. מצידם אפשר ליבש את הים ולקבור שם פסולת גרעינית, כל עוד שתישאר שלולית קטנה וקצת בוץ שחור מול מלון Le-Meridian לטובת תיירות הפסוריאזיס הגרמנית.

שלא יהיה לכם ספק, "סגירת" מקורות ים המלח אולי אחראית ללמעלה מ-60% מתופעת הייבוש, אך מפעלי ים המלח אחראים לכ-40% הנותרים[1] וכשפלא העולם הזה יעלם ב-100% - טענות המפעלים שמדובר "רק" ב-40% יישמעו פתאום פחות משכנעות.

ים המלח נסוג בקצב מחריד - חלק גדול מהאגן הדרומי כבר איננו "ים" כלל, כי אם מתחם ענק של בריכות אידוי השייכות למפעלי ים המלח[2]. רק צריך להביט בצידו המזרחי של כביש 90 כדי להבין את חומרת המצב. הים, שנשק לו בעבר, נמצא מאות מטרים מזרחה, ובין הכביש לבין הים נותר שדה של בולענים.

במצב הזה, הייתי מצפה לראות קמפיין אדיר של החברה להגנת הטבע להצלת הים, בעוד מנכ"לי המפעלים מתחבאים בפינה חשוכה בתקווה שלא יבחינו בהם. המציאות, מסתבר, הפוכה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה